Obszar III: działalność innowacyjno - rozwojowa
W Branżowym Centrum Umiejętności realizowane są działania mające na celu zwiększanie transferu wiedzy, nowych technologii, wyników badań i analiz do edukacji. Upowszechniane są rozwiązania z zakresu cyfrowej i zielonej transformacji oraz nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym, mające zastosowanie w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo. Realizowana jest współpraca z instytutami i ośrodkami badawczymi, centrami innowacji i transferu technologii, inkubatorami innowacji społecznych oraz instytucjami i specjalistami z terenu całej Polski, zajmującymi się poszukiwaniem, wdrażaniem oraz upowszechnianiem i skalowaniem innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo.
Kompetencje cyfrowe w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo
Cyfryzacja gospodarki i sfery społecznej, która dokonała się w ostatnich dekadach, przerasta najśmielsze wyobrażenia, jakie towarzyszyły prekursorom technologicznym, którzy kilkadziesiąt lat temu rozpoczynali prace nad technologią cyfrową i komputerową. Technologie informatyczne i nowe możliwości komunikacji elektronicznej całkowicie zmieniły relacje handlowe, gospodarcze i społeczne, a także rynek pracy, branże i profesje. Coraz większy i szybszy dostęp do zasobów, produktów i usług, jaki jest możliwy dzięki rozwojowi Internetu, całkowicie zmienia współcześnie sposób prowadzenia przedsiębiorstw, styl i formę komunikacji oraz reklamy i promocji.
Społeczeństwo globalne staje się społeczeństwem cyfrowym, gdzie technologie jako innowacje społeczne zmieniają styl pracy, formy edukowania się i rozwoju, przynależności do sieci społecznych czy wzorce konsumpcyjne.
Cyfryzacja gospodarki wprowadza rozwiązania technologiczne także w branży gastronomicznej i kelnerskiej, gdzie w coraz większym zakresie wykorzystuje się technikę cyfrową i systemy informatyczne. Niezmiernie ważne jest zatem nabywanie kompetencji cyfrowych (umiejętności, wiedzy i postaw) w tym obszarze zawodowym.
Wskazane poniżej „kompetencje cyfrowe”, adresowane są osób związanych z sektorem gastronomii i kelnerstwa, zarówno nauczycieli, pracowników jak i przedsiębiorców oraz do kandydatów do pracy w tej branży.
W gastronomii i kelnerstwie, umiejętności cyfrowe są obecnie niezbędne do skutecznego wykorzystania mediów społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, które odgrywają ważną rolę w działaniach promocyjnych lokali gastronomicznych. Ta umiejętność daje możliwości pozyskiwania nowych klientów, a także zwiększenia sprzedaży, co jest pomocne w pracy menadżerów i kierowników branży gastronomicznej. Zdolności marketingowe są kluczowe z punktu widzenia reklamy i promocji, ponieważ to jest obecnie najlepszą wizytówką marki.
Ważnym elementem, na który obecnie kładzie się duży nacisk jest umiejętność tworzenia znakomitych fotografii prezentujących dania, wnętrze lokalu a także obsługę. Kompetencje te pozwalają kucharzom, barmanom i baristom, tworzyć fantastyczne portfolio. Przedstawiając „realne życie” przedsiębiorstwa, budujemy autentyczność marki oraz tworzymy społeczność wokół niej, co przekłada się na wyniki finansowe firmy.
Zaznaczyć należy, iż w ostatnim czasie, niezwykłą popularnością cieszą się rolki, czyli krótkie filmy wideo, które dają możliwość kreatywnego przedstawienia życia gastronomii i kelnerstwa. Kelner, posiadający umiejętność tworzenia rolek, posługiwania się technologią cyfrową jest szczególnie ceniony na rynku pracy, gdyż może brać czynny udział w budowaniu pozytywnego wizerunku „firmy” i lokalu.
Kompetencje cyfrowe, mogące z powodzeniem być wykorzystywane w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa, to również posługiwanie się systemem POS, QR menu, robotem kelnerem, sztuczną inteligencją (AI) oraz obsługą arkuszy kalkulacyjnych. Wiedza z zakresu ich wykorzystywania i wdrażana na co dzień z powodzeniem może przyczynić się do efektywnego i dochodowego funkcjonowania restauratorów i przedsiębiorców z sektora gastronomii i kelnerstwa.
Zapraszamy do zapoznania się z przykładami kompetencji cyfrowych w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa, które uwzględnione są w ofercie merytorycznej Niepublicznego Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie.
⇒ Kompetencje cyfrowe w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo
Kompetencje ekologiczne w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo
W dobie transformacji ekologicznej, którą cechuje coraz większy dynamizm, należy prowadzić działalność edukacyjną, która jeszcze bardziej poszerzy zakres wiedzy na temat nowoczesnych rozwiązań, technik i sposobów dbania o środowisko w różnych branżach gospodarczych, w tym w dziedzinie gastronomi i kelnerstwa.
Zastosowanie metod nienaruszających równowagę ekologiczną w tych sektorach, przyniesie niebagatelne, pozytywne rezultaty, nie tylko w miejscu ich zastosowania, ale także w oddziaływaniu globalnym. Działania proekologiczne w gastronomii i kelnerstwie stanowią jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu.
Wskazane poniżej „kompetencje zielone” to przykład umiejętności, które wpisują się w standardy Europejskiego Zielonego Ładu tj. w nową strategię rozwoju, która przekształci Unię Europejską w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę.
To także umiejętności związane z nawiązywaniem współpracy z dostawcami, w tym z dostawcami lokalnymi, ekologicznym prowadzeniem działalności gospodarczej, przekazywaniem nabytych kompetencji innym pracownikom, kształtowaniem pozytywnego wizerunku firmy m.in. poprzez oszczędność wody i energii, segregację śmieci, zamawianie odpowiedniej ilości artykułów spożywczych i jej odpowiednie przechowywanie, ograniczanie wykorzystywania opakowań z tworzyw sztucznych itp.
Zaznaczyć należy, iż wdrożenie rozwiązań proekologicznych w przedsiębiorstwach gastronomicznych wpływa pozytywnie na stworzenie wizerunku przedsiębiorstwa jako nowoczesnego, a jednocześnie troszczącego się o stan środowiska. Pomoże to budować stałą bazę klientów nie tylko wrażliwych na stan środowiska, lecz także tych, którzy oczekują zdrowej, lokalnej, ekologicznej, a zarazem smacznej karty dań. Równie ważnym skutkiem jest ograniczanie zanieczyszczenia środowiska oraz stosowanie przyjaznych dla przyrody rozwiązań, co wpisuje się w standardy odpowiedzialnego biznesu (CSR).
Wskazane kompetencje skierowane są do osób związanych z sektorem gastronomii i kelnerstwa, zarówno nauczycieli, pracowników jak i przedsiębiorców oraz do kandydatów do pracy w tej branży.
Zapraszamy do zapoznania się z przykładami kompetencji zielonych w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa, które uwzględnione są w ofercie merytorycznej Niepublicznego Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie.
⇒ Kompetencje ekologiczne w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo
Innowacje technologiczne, marketingowe, organizacyjne i społeczne w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo
Dziedzina gastronomia i kelnerstwo cechuje się dużym bogactwem innowacji technologicznych, które zapewniają różnorodność wysokiej jakości potraw, zachowując walory odżywcze surowców, wydobywając ich smak oraz podkreślając aromat. Nowoczesne technologie pozwalają na przygotowanie potraw z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym (cook & chill), co znacząco wpływa obniżenie kosztów zakupu surowców (zakup w większych ilościach) oraz zmniejszenie strat objętości i gramatury przygotowywanych potraw (sous-vide). Kuchnia molekularna, w tym miksologia molekularna dają natomiast nieograniczone możliwości łączenia unikatowych smaków z niespotykaną estetyką w postaci kawioru, żeli, pianek czy puchu. Dodatkowo, jeżeli kelnerzy zastosują nowoczesne techniki prezentowania oferty czy sprzedaży rozszerzonej (cross-selling, up-selling), nie tylko wypracowany zostanie dobry wynik finansowy, ale również uzyskamy wysoki poziom zadowolenia klientów. Ważnym aspektem są również innowacje społeczne, gdyż dają możliwość aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, wymiany wiedzy i doświadczeń, rozwoju talentów kulinarnych oraz kelnerskich.
W Branżowym Centrum Umiejętności w szerokim zakresie upowszechniamy, promujemy a przede wszystkim kształcimy umiejętności stosowania innowacji technologicznych, marketingowych, organizacyjnych i społecznych w gastronomii i kelnerstwie. Kompetencje w zakresie wykorzystywania innowacji w praktyce zwiększają szansę na znalezienie pracy, dają możliwość awansu zawodowego, wpływają na wysokość zarobków, stanowią inspirację do prowadzenia własnych badań, rozwijania wiedzy, tworzenia własnych przepisów i rozwiązań w tej dziedzinie.
Zapraszamy do zapoznania się z przykładowymi, wybranymi innowacjami w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo, które uwzględnione są w ofercie merytorycznej Niepublicznego Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie gastronomii i kelnerstwa w Tarnowie.